جهاد دانشگاهی | کردستان

» » میزگرد تخصصی حمایت از کالای ایرانی، رونق تولید و اشتغال

امروز: پنج شنبه، 28 دی 1396


فهرست اصلی

گزارش تصویری

تقویم مطالب

<    «  دی 1396  »    >
شیدسچپج
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30 

تبلیغات

مناسبت ها

پیوندها

  • مقام معظم رهبری
  • ریاست محترم جمهوری
  • saamad
  • iran
  • iranian
  • payam93

اوقات شرعی

تبلیغات

خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا کردستان برگزار کرد:

میزگرد تخصصی حمایت از کالای ایرانی، رونق تولید و اشتغال

دسته بندی : خبرها | توسط : روابط عمومی | تاریخ : 4 مهر 1396

میزگرد تخصصی حمایت از کالای ایرانی، رونق تولید و اشتغال با حضور رئیس اتاق بازرگانی سنندج، یکی از اساتید دانشگاهی استان، مسئول صنف لوازم التحریران و مسئول دبیرخانه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان در دفتر ایسنای کردستان در حال برگزاری است.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی کردستان، نهادینه شدن تولید امری است که به عنوان مسأله اصلی کشور تمام سیاست‌ها، برنامه‌ها و نگاه‌ها را به سمت خود جلب می کند و اقتصاد مقاومتی نیز مقوله ای است که به تمام نهادها مربوط می‌شود و تمام بخش‌ها باید در تحقق آن تلاش کنند.

با آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس نحوه خرید لوازم التحریر ایرانی مطرح و نخستین بستری که فرد با آن آشنا می شود مدرسه و خانواده است که می تواند محیطی برای آموزش و پایه ریزی فرهنگی باشد.

در این راستا خبرگزاری ایسنا منطقه کردستان اقدام به برگزاری میزگردی تخصصی تحت عنوان " خرید کالای ایرانی_ رونق و اشتغال" با محوریت لوازم التحریر کرده است که در ادامه بخشی از آن را می خوانیم.

مصطفی باغبانیان از اساتید رشته اقتصاد دانشگاه های استان، در این نشست با تاکید بر نقش و اهمیت آموزش در راستای فرهنگ سازی حمایت از کالای داخلی برای دانش آموزان و دانشگاهیان گفت: ما باید به فرزندان خود یاد دهیم که خرید کالای ایرانی به معنی تامین آینده شغلی خود آنهاست.

 وی افزود: خانواده ها نیز در راستای فرهنگ سازی و نهادینه کردن حمایت از کالای ایرانی نقش موثری دارند و ما باید به آنها یاد دهیم که خرید کالای ایرانی کمک به تامین آینده شغلی فرزندان آنهاست.

استراتژی مدون در زمینه اقتصاد تولید محور نداریم

کمال حسینی، رئیس اتاق بازرگانی استان کردستان در این میزگرد گفت: چندین سال است که بحث تولید داخلی یکی از مباحث مهم و اساسی روز کشور بوده است اما به دلیل اینکه استراتژی مدون و خوبی در زمینه اقتصاد تولید محور نداشته‌ایم، چندان موفق نبوده‌ایم.

وی افزود: یکی از پایه‌های اساسی تولید کالای داخلی این است که مردم را به خرید کالای داخلی ترغیب کنیم و این امر نیازمند فرهنگ سازی لازم در این رمینه است.

رئیس اتاق بازرگانی استان کردستان بیان کرد: تحریم و مشکلات نفتی باعث شد که ما بر تولید داخلی بیشتر تکیه کنیم.

وی عنوان کرد: اکثر دستگاه‌های دولتی در بحث تولید و اشتغال دخیل هستند اما چون استراتژی و الگوی خاصی تعریف نشده ما در این بخش هنوز می‌لنگیم.

حسینی اعلام کرد: امروز تولید توجیه اقتصادی ندارد و برای تولیدکنندگان حامی وجود ندارد و در حال حاضر برای حمایت از تولیدکنندگان یک سری دستورالعمل تعریف شده اما چون کارشناسی دقیق روی آن‌ها صورت نگرفته زیاد نتیجه‌بخش نبوده است.

مردم بیشتر سرمایه‌های خود را در بانک‌های ذخیره می‌کنند

فرید عزت‌پور، مسئول صنف لوازم التحریر استان کردستان در ادامه گفت: فرهنگ‌سازی در زمینه خرید تولید داخلی بین تمام اقشار جامعه ضعیف است.

وی افزود: در استان کردستان تولیدکنندگانی که در زمینه نوشت افزاری فعالیت می‌کردند به دلیل عدم حمایت بعد از گذشت چندسال ورشکست شده‌اند که هم این امر باعث شده تا دیگر کسی رغبت به فعالیت در بخش تولید نکند.

عزت‌پور اعلام کرد: مردم امروز بیشتر سرمایه‌های خود را در بانک‌های ذخیره کرده و حاضر به هزینه کردن آن در بخش تولید نیستند.

وی بیان کرد: در صنف لوازم التحریر با توجه به عدم فرهنگ‌سازی در جامعه دانش‌آموزان بیشتر رغبت به خرید کالای خارجی دارند چراکه تولیدکننده خارجی با استفاده از شخصیت‌های کارتونی جذابیتی را در دانش‌آموزان برای خرید کالا ایجاد می‌کنند.

مسئول صنف لوازم التحریر استان کردستان با اشاره به اینکه در تولید داخلی افرادی که در صنف نوشت‌افزار کار می‌کنند خیلی کم سلیقه هستند، ادامه داد: ما هیچگاه برروی شخصیت‌های بزرگ و فرهنگی کار نکرده ایم و آنان را در قالب شخصیت‌های کارتونی به فرزندانمان معرفی نکرده‌ایم تا با چاپ عکس آن‌ها بتوانیم جذابیتی را در دانش‌آموزان برای خرید کالا ایجاد کنیم.

وی در پایان یادآور شد: امیدواریم حمایت مالی، فرهنگ‌سازی و بسترسازی لازم برای خرید کالای ایرانی بتوانیم خرید کالای ایرانی را در جامعه نهادینه کنیم.

نقش تاثیرگذار بانوان در فرهنگ سازی مصرف کالای داخلی

مسئول دبیرخانه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان هم در این میزگرد اظهار کرد: برای توسعه بُعد مالی، اقتصادی و نیروی انسانی و همچنین بعد روانی و معنوی مهم است که از این دو بعد رفاه و رضایت حاصل می‌شود.

علی خداویسی با اشاره به اینکه در حال حاضر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سه جامعه هدف دارد که بر روی فرهنگ سازی مصرف داخلی تاثیرگذار هستند، افزود: بانوان به عنوان نیمی از اعضای جامعه نقش بسیار موثری در این زمینه دارند اما متاسفانه در راستای توانمندسازی آنها کاری صورت نگرفته است.

وی دومین جامعه هدف را آموزش و پرورش دانست و تصریح کرد: از سال 1313 که آموزش و پرورش در کشور ما تاسیس شده است تاکنون روند یکنواختی را طی کرده و به جای پرداختن به بحث پرورش فقط بر روی آموزش تاکید کرده که این یک ضعف است.

مسئول دبیرخانه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان خاطرنشان کرد: سومین جامعه هدف ما اصناف، جامعه پزشکی هستند که ظرفیت بسیار بالایی در امر فرهنگ سازی دارند.

وی خاطرنشان کرد: چندین سال است که مقام معظم رهبری بر روی بحث اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی تاکید دارند اما این مسئله فقط در حد شعار باقی مانده و عملا کار خاصی صورت نگرفته است.

مشروح اخبار این میزگرد متعاقبا ارسال می‌شود.





بازگشت «

تگهای مطلب :

بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .

نظرات :

شما می توانید نظر خود را در مورد مطلب «میزگرد تخصصی حمایت از کالای ایرانی، رونق تولید و اشتغال» بنویسید ؛ نظرات پس از تأیید مدیریت منتشر می شوند.

2014 © کلیه حقوق برای سایت جهاد دانشگاهی کردستان محفوظ است . Designing : mohamad milad jafari